Norvegia, Franta, India si, mai nou, Marea Britanie s-au ambitionat sa elimine de pe sosele in cateva decenii masinile ce folosesc combustibilii traditionali. Insa in ce conditii se poate realiza transferul catre automobilele electrice? Si ce se va intampla cu preturile?

Exista o tendinta puternica de a adopta “noile tehnologii”, cu atat mai mult cu cat aceasta este “verde”. Chiar si pe strazile din Romania prezenta unor masini precum Tesla nu mai este ceva iesit din comun, iar automobilele hibrid castiga din ce in ce mai mult teren. Poluarea nu se elimina, ci doar se muta

Insa din punct de vedere al consumatorului, masinile exclusiv electrice vor deveni cu adevarat interesante abia atunci cand autonomia si performanta lor vor fi comparabile cu cele ale masinilor cu combustibili fosili, dar si cand infrastructura va permite accesul lor in piata, a explicat Romulus Oprica, Ph.D., Senior Researcher & Managing Partner la BrandBerry.

“Este exagerat sa credem ca pe consumatorul final il va determina sa faca o astfel de alegere (sa cumpere un autoturism electric) doar mesajul de natura ecologista, cu atat mai mult cu cat poluarea nu se elimina, ci doar se muta intr-o alta zona – cea in care se produc bateriile si electricitatea”, a punctat acesta.

Dar cand se va intampla transferul catre automobilele electrice? Estimari sunt numeroase, dar ramane de vazut.

“Este greu de estimat pentru ca avansul tehnologiei se face in salturi uriase, nu mai este liniar si nu este realizat neaparat de producatorii consacrati. Tesla a aparut de nicaieri si a ocupat un segment caruia producatorii traditionali i-au acordat o importanta infirma.

Tot astfel ne putem trezi in 2-5 ani cu un super produs, care chiar sa rivalizeze cu autoturismele de azi, din partea unui jucator care azi poate nici nu exista.

Cred ca esential, insa, in ceea ce poate fi disparitia autoturismelor cu combustibil fosil este chiar disparitia combustibilului fosil; nu atat disparitia lui fizica, cat scumpirea lui la cote ce-l vor face ineficient economic pentru utilizator. Pana atunci…”, a mai spus Romulus Oprica.

Masinile electrice se vor ieftini foarte mult, iar celelalte vor disparea

Masinile electrice din prezent nu au o autonomie foarte mare, incarcarea dureaza mult (cateva ore), iar punctele de incarcare sunt putine.

Insa pentru cei mai multi soferi, adevarata piedica o reprezinta pretul: ele nu vor avea parte de un avant considerabilin vanzari decat dupa ce vor costa cel putin la fel ca cele pe benzina si motorina.

Iar analistii Bloomberg New Energy Finance sustin ca automobilele electrice vor deveni mai ieftine ca cele ce folosesc combustibili conventionali (atat cand vine vorba de achizitie, cat si de intretinere) in 2022, odata ce bateriile vor fi extrem de ieftin de produs.

Dar ce se va intampla dupa aceea? “Odata industria transformata (linii de productie ale producatorilor auto, furnizorilor de nivel 1 si 2), motoarele clasice vor fi abandonate la scara industriala, probabil vor ramane la nivel artizanal, iar acele exemplare vor fi foarte scumpe“, au precizat pentru Ziare.com reprezentantii Parking Plus, care ofera un sistem inteligent de gestionare a parcarilor.

Acestia au adaugat ca motorul diesel inca mai are lucruri de spus, este exponentul unei industrii complicate, cu multi actori, atat in procesul de productie, cat si in timpul mentenantei si intretinerii, care trebuie sa isi transforme afacerile.

Iar acesta va fi un proces de durata (minim 20 de ani).

Schimbari au inceput sa se faca. Cei de la Volvo Cars au anuntat ca fiecare masina iesita din fabrica va fi electrica sau hibrida pana in 2019, iar multi producatori auto, de la Volkswagen la Aston Martin, se asteapta ca cel putin o patrime din vanzari sa fie in acest segment.

Mai mult, Erik Fairbairn, care conduce compania PodPoint ce realizeaza sisteme de incarcare pentru masinile electrice, estimeaza ca pana in 2030 nu mai putin de 90% din automobilele noi se vor baza pe curent pentru alimentare.

Nu e de neglijat nici faptul ca Tesla tocmai a lansat cel mai ieftin model al sau de masina electrica, care se vinde incepand de la 35.000 de dolari.

Inapoi in viitor

Nu numai ca masinile vor fi electrice in viitorul apropiat, e posibil ca multe dintre ele sa se conduca singure.

“Reglementarile legislative pot impulsiona tranzitia spre o noua era tehnologica care sa creasca in volum. Directia este clara si tranzitia spre autoturisme electrice este intarita si de conceptul de masina autonoma, ne putem imagina ca este mult mai usor sa realizezi automat un contact electric pentru incarcarea unor baterii, decat sa realizezi un sistem disponibil in fiecare punct de alimentare (benzinarie) care sa puna in rezervorul unei masini fara sofer combustibili fosili”, au punctat reprezentantii Parking Plus.

Un orizont de 15-20 de ani pentru un parc auto comparabil electric / combustibili fosili pare plauzibil, masinile autonome vor deveni realitate, va scadea dramatic numarul accidentelor rutiere, viteza maxina de siguranta va fi redusa, dar viteza medie de deplasare a masinilor autonome va creste raportat la viteza medie de deplasare in mediul urban aglomerat de azi (vor frana doar cand este necesar, vor porni fara intarzieri, va fi un trafic optimizat) “, au adaugat acestia.