De la mai putin de 40 masini electrice inmatriculate in Romania in 2016 s-a ajuns in prezent, in primele noua luni din 2017, la aprobarea a 446 automobile pentru bonus guvernamental de 10.000 euro acordat la achizitia unei astfel de masini. Daca producatorii auto vor si reusi sa livreze la timp masinile care fac obiectul dosarelor aprobate, piata acestor automobile de nisa va inregistra o crestere uriasa, de peste 10 ori (+1.000%).
In Romania este acordat cel mai mare bonus din UE pentru achizitia unei masini electrice, adica 10.000 euro, iar daca judecam dupa numarul de dosare aprobate programul chiar functioneaza. Clientul nu trebuie sa predea o masina veche pentru a primi acest bonus, chiar daca initiativa se numeste Programul Rabla Plus.
In 2016 Guvernul Romaniei a acordat un bonus de 5.000 euro pentru achizitia de automobile electrice si au fost livrate efectiv sub 40 de unitati.
Problemele nu tin doar de finantare, ci si de capacitatea producatorului masinii de a o livra la importator si dealer, in Romania, pana la data limita. Daca aceasta data limita este depasita, clientul acelei masini nu va mai primi bonusul de 10.000 euro, ceea ce inseamna intre 20% (un BMW i3 foarte bine echipat) si 50% (un smart electric drive in echipare de baza) din valoarea automobilului electric respectiv.
Asadar, pana la 29 septembrie 2017 a fost aprobata finantare pentru 446 automobile electrice (numarul de dosare este mai mic pentru ca unele companii, cum sunt firmele de leasing, au un dosar pentru mai multe masini – n.r.).
In plus, termenul limita pentru livrarea masinii si emiterea facturii a fost impins de la 30 noiembrie 2017 la 31 decembrie 2017, astfel incat producatorii auto sa aiba timp sa livreze aceste masini electrice. In total vorbim de o suma totala finantata de 9.835.000 lei (circa 2,13 milioane euro) pentru aceste 446 masini.
Fata de anul 2016 ar fi o crestere de peste zece ori. Intr-un anunt pentru presa Volkswagen spunea 4 din 10 clienti din Romania care intra in showroom-urile marcii germane sunt interesati de masini electrice.
Data fiind cererea relativ mare venita dintr-o data de la clientii dintr-o tara modesta precum Romania au aparut provocari la importatorii auto de a obtine cote de productie mai mari de la producator.
In baza estimarilor de vanzari a dealerilor, importatorilor si producatorilor, fiecare tara primeste un numar teoretic de masini pentru urmatorul an. In functie de acest numar se desfasoara planul de productie. Cand apare o cerere foarte mare in 2-3 tari, toate aceste planuri de productie trebuie refacute, furnizorii determinati sa produca mai multe piese si tot asa. Din punct de vedere administrativ si logistic nu este deloc usor.
In anumite perioade in care cererea devine brusc mai mare apar astfel de sincope si la produse mult mai accesibile, mai simple si mai usor de produs, cum ar fi medicamentele, televizoarele sau telefoanele.
Pentru anul 2018 exista planuri de a continua Programul Rabla Plus, in aceleasi conditii, chiar cu unele imbunatiri, din moment ce Ministerul Mediului a anuntat ca vor fi eligibile si cvadriciclurile electrice pentru finantare, cu conditia ca suma finantata sa Guvern sa nu depaseasca 50% din valoarea bunului respectiv.
Cu alte cuvinte, cel mai accesibil autovehicul electric din Romania, Renault Twizy, care porneste de la circa 6.600 euro si poate ajunge pana spre 12.000 euro cu bateria inclusa, va putea fi cumparat prin Rabla Plus din 2018 cu sume cuprinse intre sub 4.000 euro si 6.000 euro (contributia din partea cumparatorului). Renault Twizy nu este un automobil, ci un cvadriciclu, de aceea pana acum nu a putut intra in acest program de finantare.
Pe „scara accesibilitatii” urmeaza apoi smart fortwo electric drive (doua locuri), smart forfour electric drive (patru locuri), Volkswagen e-up!, Mitsubishi i-MiEV, Renault Zoe, Volkswagen e-Golf si BMW i3. Din 2018 va ajunge oficial pe piata de masini electrice din Romania si noul Nissan Leaf. Toate acestea sunt automobile, insa mai exista si cateva vehicule comerciale usoare electrice pe piata. Masinile Tesla nu se califica in acest program guvernamental pentru ca nu exista in Romania retea oficiala de distributie.