Cu peste un an în urmă, descopeream cu uimire că în România cineva importă oficial Nissan Leaf, cea mai vândută (deocamdată) mașină electrică din lume: Badsi, cel mai mare și mai vechi dealer Nissan din România. Directorul Badsi, Paul Badea, a acceptat imediat propunerea mea de a realiza un test pentru Ecoprofit.ro, mașina pusă la dispoziție fiind chiar mașina pe care o utilizează zi de zi.

Nissan Leaf a fost lansat oficial spre finalul lui 2010, fiind unul dintre pionierii segmentului modern al mașinilor 100% electrice. Inițial, bateria de 24 kWh promitea o autonomie maximă teoretică de 175 km (conform standardelor europene NEDC), respectiv de 73 mile – circa 117 km (conform standardelor americane EPA).

În 2013, Leaf a trecut printr-un mic upgrade, autonomia crescând la 199 km (NEDC), respectiv 84 mile (EPA) – circa 135 km. În 2016, Leaf trece printr-un facelift mai pronunțat, ceea ce presupune și apariția unei versiuni cu o baterie mai mare, de 30 kWh, care promitea o autonomie maximă teoretică de 250 km (NEDC), respectiv 107 mile (EPA) – circa 172 km.

Așadar, cine vrea un Leaf second hand, trebuie să țină seama că există trei versiuni distincte, diferențiate de capacitatea bateriei și autonomia maximă teoretică. Aici e cazul să explic de ce am oferit și valorile EPA – acestea sunt mai realiste decât cele măsurate după ciclul NEDC. Vedem mai încolo exemplele.

Bun, bazându-ne pe aceste informații, rezultă că mașina de test-drive din cazul nostru are bateria de 24 kWh, cu o autonomie maximă teoretică de 199 km conform NEDC, respectiv de 84 mile conform EPA (circa 135 km). Dar în realitate cum stăm, de fapt, cu autonomia?

Să ne înțelegem: o valoare cât mai mare a autonomiei se poate obține dacă este privilegiat un stil de condus cât mai economic. Drept pentru care Nissan Leaf beneficiază de un mod ECO, care poate fi activat foarte rapid de la un buton de pe volan și care are ca efect diminuarea puterii motorului electric. De asemenea, utilizarea aerului condiționat (un consumator foarte mare) duce invariabil la afectarea autonomiei.

Ca idee, consumul teoretic de energie al lui Nissan Leaf se cifrează la 15 kWh/100 km. Asta în condițiile în care performanțele nu sunt de neglijat, demarajul 0-100 km/h realizându-se în 11,5 secunde (motorul are o putere maximă de 109 CP, dar cuplul motor maxim, de 254 Nm, este disponibil de la pornire).

Într-adevăr, o astfel de mașină electrică îți limitează arealul de utilizare: în mod realist, este de așteptat ca autonomia unui Leaf second hand, cu bateria de 24 kWh upgradată (deci cu an de fabricație după 2014), să se învârtă pe la 130-140 km. Aici mai depinde și cât de mult a scăzut capacitatea nominală a bateriei, dar până acum au fost extrem de rare situațiile în care bateria a necesitat schimbarea/recondițonarea după numai 5 ani (cât e perioada de garanție).

Domeniul second-hand este o loterie, până la urmă, deci trebuie analizate riscurile. Dacă istoricul mașinii arată că aceasta nu a fost „birjărită” sau că nu s-a făcut exces de încărcări rapide, Leaf-ul se dovedește o alegere foarte bună. Nu doar din perspectiva costurilor mici de utilizare și întreținere, ci și din aceea a confortului și caracterului practic pentru nevoile cotidiene.

In concluzie,  indiferent că vorbim de domeniul second hand sau de cel al mașinilor noi, prima generație Leaf consider că este o mașină nepoluantă excelentă pentru mediul urban și periurban, oferind o autonomie suficientă pentru 90% din situații. Dacă te tentează să-ți cumperi o mașină electrică, sunt mari șansele ca un astfel de Leaf să ți se potrivească precum o mănușă.