Primăriile marilor oraşe, dar şi lanţurile de benzinării ar putea fi obligate să amenajeze puncte de încărcare pentru maşinile electrice. Cel puţin asta îşi doresc mai mulţi deputaţi PNL, care au şi iniţiat un proiect de lege. Ei spun că statul român le oferă facilităţi celor care doresc să-şi cumpere maşini electrice, dar infrastructura necesară alimentării lipseşte. Dacă proiectul devine lege, în fiecare benzinărie mai mare ar trebui să apară cel putin două puncte de încărcare rapidă.
În cel mult trei ani, fiecare primărie din oraşele de peste 100.000 de locuitori ar trebui să amenajeze cinci puncte de încărcare a maşinilor electrice, fiecare având capacitatea de a alimenta cel puţin patru autoturisme în acelaşi timp. Potrivit iniţiativei liberalilor, în fiecare sector al Capitalei ar trebui amenajate minimum 10 astfel de puncte.
“Ca şi ţară, până în 2020 oferim foarte multe subvenţii la achiziţia de maşini electrice. Ori achiziţia acestor maşini electrice nu se poate înfăptui dacă nu există şi o infrastructură adecvată în România,” spune Glad Varga, deputat PNL.
În proiectul lor, parlamentarii spun că nu e de-ajuns ca autorităţile locale să îşi facă treaba. S-au îndreptat şi către marile benzinării.
Benzinăriile care au cel puţin 16 pompe vor şi ele obligate să amenajeze măcar două puncte în care pot fi încărcate maşinile electice. Fiecare dintre aceste puncte trebuie să aibă capacitatea de a încărca două maşini cel puţin în acelaşi timp.
Vânzarea de maşini electrice a crescut, în ultima vreme, mai ales că statul dă 10.000 de euro celor care îşi cumpără o maşină nepoluantă. În ciuda progreselor din domeniu, autonomia redusă a acestor automobile, preţul lor ridicat şi timpul îndelungat de încărcare face ca românii să nu se lase convinşi prea uşor să renunţe la automobilele clasice.
Există două posibilităţi, două variante pentru a încărca o maşină electrică. Prima ar fi cea normală, să îi spunem, în care maşina stă conectată la staţie undeva la 4-5 ore pentru a se încărca complet. A doua variantă este cea denumită fast charging prin care acumulatorul maşinii este încărcat la o capacitate de 80% în mai puţin de o oră.
Legea urmează să intre mai întâi în dezbaterea Senatului.