Automobilele ecologice câştigă, în ţările dezvoltate, tot mai multă popularitate în faţa celor clasice, cu combustie internă. Inovaţiile şi perfecţionările tehnologice au demodat maşinile electrice privite, acum câţiva ani, drept mofturi scumpe, atât cât să poată fi accesibile pentru orice român din clasa de mijloc. Iată care sunt cele mai ieftine maşini electrice second-hand.
Cumpărarea unei maşini ecologice trebuie privită drept o strategie pe câţiva ani. Deşi costă mai mult decât o maşină obişnuită, efortul financiar se va amortiza, în timp, graţie costurilor foarte mici de întreţinere şi de alimentare, precum şi a taxelor scăzute. Infrastructura din România se dezvoltă, sunt inaugurate tot mai multe „benzinării electrice“, iar combustibilii tradiţionali par învechiţi, pe lângă energia electrică mereu proaspătă şi la îndemână.
Cele mai ieftine maşini electrice second-hand costă cât o Dacia Logan nouă
Odată cu ruperea etichetei de „nou“, valoarea autoturismului scade, automat. Totodată, la stabilirea preţului sunt hotărâtori anul de fabricaţie şi kilometrajul maşinii. Un autovehicul electric nou costă în jur de 25.000 de euro, în timp ce, pentru unul la mâna a doua, sunt suficienţi şi 10.000 de euro, în funcţie de calităţile tehnice ale maşinii. Site-urile româneşti de vânzări auto sunt concurate la oferte de platformele străine. În România, moda automobilelor electrice abia prinde contur, dar, în ţări precum Germania, Franţa, Olanda, Norvegia sau Marea Britanie, proprietarii de maşini ecologice sunt, în unele cazuri, şi la a treia maşină schimbată. De aceea, anunţurile de pe internet conţin, în mare măsură, modele scoase la vânzare în ţările vestice, iar eventualul cumpărător va trebui să se deplaseze până acolo, pentru a-şi aduce vehiculul acasă. Un Opel Ampera din 2012, la mâna a doua, poate costa şi 11.000 de euro, de unde rezultă o reducere de 27.000 de euro faţă de preţul original. Cu 9.000 de euro se poate cumpăra un Fiat 500e din 2013, iar cu 13.000 de euro, un Renault Zoe din acelaşi an. Un Smart Fortwo second-hand poate costa 9.000 de euro, iar unui Nissan Leaf folosit îi poate scădea preţul şi de trei ori faţă de cei 26.000 de euro din catalog. Site-urile de vânzări de maşini pot ascunde veritabile comori, dar şi capcane. De asemenea, gama este extrem de diversă, de la modele „bătrâne”, ca Peugeot 106 din 2001, care costă puţin peste 2.000 de euro, până la un luxos BMW i3 BEV de 29.000 de euro, aproape nou. Un Renault Twizy din 2012, la mâna a doua, este cu 2.000 de euro mai ieftin decât unul nou, de 6.780 de euro. Tot ieftină este şi o Axiam City din 2010 – 6.000 de euro. O maşină Citroen C-Zero, veche de patru ani, valorează în jur de 8.000 de euro, iar un Renault Fluence din acelaşi an, 2012, costă 7.000 de euro. Sub 10.000 de euro sunt şi autoturismele Mitsubishi i-MiEV şi Peugeot iOn, din 2011-2013, iar un Volkswagen E-up! din 2014 valorează circa 19.000 de euro. La categoria „maşini utilitare“ se înscriu Renault Kangoo Z.E., care costă aproape 8.000 de euro, dacă are cam cinci ani de folosinţă, şi Fiat Doblo, cu acelaşi preţ, pentru un model fabricat în 2009.