Zilele in care romanii isi vor mai putea incarca gratuit masinile electrice la statiile din benzinarii si din preajma supermarketurilor ar putea fi numarate.
Deja un operator cunoscut din industria “benzinariilor electrice” a anuntat ca, incepand cu 19 martie, va taxa acest serviciu.
Daca strategia acestuia de business va da roade, n-ar fi exclus ca si alti operatori din bransa sa-i urmeze exemplu, cat de curand. Iar daca asa ceva se va intampla, toti romanii care au masini electrice vor fi nevoiti sa cheltuiasca mai mult cu ele.
In Romania exista deja peste 150 de spatii dotate cu una sau mai multe statii de incarcare a masinilor electrice, potrivit aplicatiei PlugShare. In circa 80% dintre aceste locuri, incarcarea bateriei e gratuita. La restul statiilor, soferii platesc, in medie, doar 1 leu pe kW incarcat, ceea ce inseamna ca un “plin” de electricitate ajunge sa coste cel mult 35 lei pentru o masina de clasa mica.
Avantajoase pentru client, aceste facilitati nu-i aduc, insa, intreprinzatorului decat cheltuiala, a apreciat pentru Ziare.com Andrei Galea, reprezentant al companiei e-Charge Renovatio.
Compania Renovatio e-Charge care opereaza statii de incarcare in intreaga tara a anuntat inca de la inceputul saptamanii ca va taxa, incepand cu 19 martie, incarcarea masinilor electrice pe care din 2016 o asigura gratuit. Mai exact, compania va percepe un tarif pe minutul de incarcare si va lansa un sistem de abonamente al caror pret va ajunge la 220 lei. Astfel, nu doar ca “plinul” de electricitate nu va mai fi gratuit, dar el va ajunge sa coste, in medie, cam cat unul de benzina sau de motorina.
“Introducerea unui tarif pentru incarcare inseamna, de fapt, intrare in normalitate. Societatea a investit pana acum in dezvoltarea a 32 de locatii in tara, fiecare avand una sau mai multe statii de incarcare. Avem si 11 statii fast-charge care costa, in medie, 30.000 de euro bucata.
Pe langa investitia initiala, toate acestea necesita mentenanta, care costa si ea. In plus, energia electrica livrata pana acum a fost platita tot de companie.
Stim ca exista pe piata furnizori care ofera, in continuare, alimentare gratuita a masinilor electrice. Nu excludem nici ca parte dintre clientii nostri sa se indrepte spre acei furnizori, in perioada imediat urmatoare. E important, insa, sa intelegem ceva. Dupa parerea mea, la statiile din retea nu vii ca sa stai 45 de minute si sa iti incarci bateria masinii pana la 100%. Asta o poti face la statia de incarcare de acasa, cu costuri mai reduse.
La statiile din retele vii ca sa stai 10-15 minute si sa incarci cu energie pentru inca vreo cateva zeci de kilometri, pana la destinatie.
In concluzie, noi mizam pe extinderea retelei si nu pe servicii gratuite. Mai important este sa acoperim asa cum trebuie coridoarele de drumuri, astfel incat soferii care au nevoie de incarcare sa aiba statii in apropiere”, a declarat pentru Ziare.com Andrei Galea, reprezentant al companiei e-Charge Renovatio.
20 dintre statiile de incarcare ale e-Charge Renovatio sunt amplasate in parcari ale Kaufland Romania. Retailerul a anuntat, pe 7 martie, ca acopera integral cheltuielile populatiei cu alimentarea la aceste statii pe care le gazduieste. Kaufland nu e insa singurul retailer care ofera astfel de servicii. Si Mega Image gazduieste, in Bucuresti, opt puncte in care asigura alimentarea gratuita pentru masinile electrice.
Incarcarea masinii acasa incepe cu o investitie de cateva sute de euro
Romanii care locuiesc la casa si care vor sa nu piarda timpul asteptand ca masina sa li se incarce, la benzinarie sau in parcarea supermarketului, isi pot cumpara propria statie de alimentare.
Cat i-ar costa ne-a spus Adrian Sacuiu, managing partener la compania Volt.
“O statie de incarcare pentru acasa costa, in medie, intre 600 si 1.500 euro, in functie de facilitatile pe care le ofera.
Dar cu ea incarci bateria masinii platind circa 50 de bani pe kW, in conditiile in care in retelele publice – acolo unde trebuie sa platesti – dai macar de doua ori pe atat.
Sigur, veti spune ca mai bine te duci sa iti alimentezi masina la o statie care iti permite sa o faci gratuit. Nu e chiar asa, din cauza ca e incomod atat pentru posesorul masinii, cat si pentru ceilalti.
Incarcarea rapida poate dura 45 de minute, iar cea la viteza normala, cateva ore. E un timp in care trebuie sa lasi masina langa statia de incarcare si sa astepti. Nu vei vrea sa faci tot timpul asta. Pe cand la statia de acasa iti pui masina la incarcat ca si cum ti-ai pune telefonul.
In plus, cei mai multi dintre posesorii de masini electrice, cam 90%, sunt persoane juridice care au nu una, ci mai multe. Iar in acest caz ar fi greu sa te duci cu toata flota de masini la benzinarie”, a spus Adrian Sacuiu, managing partener la compania Volt, pentru Ziare.com.
Ramane de vazut daca perspectiva majorarii cheltuielilor de incarcare ii va face sau nu pe romani sa isi piarda interesul pentru masinile electrice.
Anul trecut, in conditiile majorarii primei din cadrul Programului Rabla Plus la 10.000 euro, in tara noastra s-au cumparat cu 160% mai multe masini electrice decat in 2016, confort Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA).
Potrivit estimarilor Ziare.com, bazate pe date obtinute de la RAR, APIA si DRPCIV, in tara noastra ar circula, la acest moment, aproximativ o mie de autoturisme electrice.
Citeste si Vesti proaste pentru romanii cu masini electrice: Din 19 martie, se scumpeste incarcarea