In general, iarna este anotimpul in care acumulatorii masinii noastre au cele mai mari sanse sa cedeze. Mai ales daca nu am circulat cu automobilul o perioada mai lunga si vrem sa plecam undeva acum, cand e frig. Dar ce facem daca ne lasa bateria? O incarcam? O inlocuim? Pornim cu cablurile?
Bateria masinii noastre este un acumulator, care, asa cum ii spune si numele, acumuleaza energie electrica. Bateria auto se incarca in timpul functionarii motorului de la alternator si principala sa menire este pornirea motorului. Dar o baterie auto, la fel ca orice alta baterie de pe lumea asta, are o durata de viata limitata. Unii spun ca maximum 5 ani, dar nu este nicio regula. Am vazut acumulatori auto cedand dupa doar 2 ani de utilizare si altii au inceput sa cedez abia dupa 7 ani. Insa putem spune ca o durata medie de viata pentru fiecare acumulator trebuie sa fie cam de 5 ani.
Este normal ca un acumulator sa se strice?
Da. Deoarece, de la incarcari si descarcari repetate, elementii interiori isi micsoreaza capacitatea de inmagazinare a curentului in timp. La telefon bateria dupa 2-3 ani nu ne mai tine ca in prima zi, la fel si la laptop sau chiar la o masina electrica. Cu acumulatorul auto este exact aceeasi treaba.
Problema pe timp de iarna este ca majoritatea bateriilor uzate cedeaza in acest anotimp. Deoarece frigul are o actiune asupra lichidului din interior ce reactioneaza cu elementii din plumb si ii micsoreaza eficienta. Asa se intampla ca iarna, bateriile auto au foarte mare cautare in randul soferilor care au ramas cu masina in parcare fara sa o mai poata porni din cauza bateriei vechi.
Dar ce facem cand ramanem fara curent la masina?
Pai avem cateva variante. In primul rand, trebuie sa stim exact cum am ramas fara curent. Daca este din cauza unui consumator, fie faruri uitate aprinse, fie vreun contact electronic sau o eroare de la alarma, putem pastra bateria veche. Ideea este sa identificam problema si sa o rezolvam, ca altfel, chiar si cu o baterie noua o sa avem aceeasi problema.
In cazul in care am ramas fara curent in urma unui consumator, putem foarte usor sa pornim masina utilizand un mijloc de pornire. Aici intra atat un robot de pornire, cat si folosirea cablurilor tragand curent de la o alta baterie auto.
Daca ramanem fara curent total intamplator, din cauza ca nu am circulat cu masina o perioada, inseamna ca avem o problema. Fie alternatorul nu mai incarca asa de bine, fie bateria pur si simplu nu mai inmagazineaza curent. Si aici putem porni masina luand curent de la o alta sursa, dar in cazul de fata cumpararea unui acumulator nou este obligatorie in cel mai scurt timp posibil.
Cum incarcam corect o baterie care ne-a lasat balta?
In general, un acumulator auto care a cedat singur, adica fara sa-l fi “secatuit” un consumator uitat peste noapte aprins, mai poate fi resuscitat cam de 2-3 ori. Prima oara cand vedem ca ne lasa o baterie, putem sa pornim motorul cu cabluri si sa ne punem la drum ceva mai lung. Un drum la viteze mari, cand alternatorul incarca maximum, sa zicem pana la Sinaia si inapoi, o sa incarce acumulatorul foarte bine. Daca pornim masina si facem un drum prin oras, atunci avem toate sansele ca a doua zi sa nu porneasca iar.
Sau, daca avem timp si un redresor, putem lua bateria in casa si sa o punem pe redresor. Acesta este un dispozitiv special gandit pentru incarcarea acumulatorilor. O face incet si sigur, bagand un amperaj mic in fiecare ora, astfel incat bateria sa primeasca curent maxim. In functie de amperajul scos de alternator si de cel pe care il are bateria trebuie sa stabilim si durata de incarcare. De exemplu, daca redresorul scoate 5 AMP/h si bateria noastra este de 55 de AMP, trebuie sa o lasam la incarcat 11 ore.
Cum tragem curent de la o alta masina?
Trebuie sa respectam cateva reguli ca sa nu facem mai mult rau decat bine. Prima regula este sa fie ambele motoare oprite. Dupa care, cablul de minus, cel negru, se conecteaza la cele doua baterii la borna negativa. Urmeaza cablul rosu de plus care se leaga prima oara la masina “donatoare”, dupa care la cea care are nevoie de curent. Urmatorul pas este pornirea motorului masinii care da curent si asteptarea pentru circa 2-3 minute. Acum masina care are nevoie de curent poate fi pornita. Dupa care, scoase cablurile pe rand, astfel incat sa nu se atinga clestii intre ei, adica cablul negru de la ambele masini, cablul rosu de la ambele masini.
Cum sa ne alegem bateria pentru masina?
Cand cumparam o baterie pentru masina noastra trebuie sa ne asiguram mereu ca amperajul ei nu este mai mic ca cel recomandat de producator. Poate fi mai mare fara probleme, cu conditia ca asta sa nu insemne un acumulator de dimensiuni mai mari. Mai trebuie sa ne uitam si la pozitionarea bornelor, sa fie astfel incat sa se potriveasca cu legaturile masinii, altfel, putem avea surpriza sa nu le putem conecta la baterie.
Ideal este ca atunci cand schimbam bateria sa facem si un test de incarcare. Fie cu un ampermetru personal, fie de catre un service care este echipat cu tester. Numai asa putem sa ne asiguram ca acumulatorul nou va fi incarcat cum trebuie odata cu functionarea motorului. Daca, in schimb, alternatorul nu incarca bine, putem sa pastram bateria veche si sa reparam alternatorul.
Un singur lucru este cert: cand ramanem fara curent avem cateva variante posibile. Dar numai una este valabila si la aea ajungem cu siguranta, mai ales daca vorbim de o baterie veche. Mai exact, achizitionarea unui acumulator nou. Si acum ca stii informatiile de mai sus, suntem siguri ca vei face o alegere inteleapta.